Nasze działania

Jesteśmy po to, aby Ci pomóc

Dbamy o to, aby Twoje wewnętrzne piękno było w pełni widoczne na zewnątrz. Chcemy, aby odkrywanie sensu stawało się dla Ciebie siłą motywującą do poprawy jakości Twojego życia. Towarzyszymy w poszukiwaniu światła nawet w najciemniejszych dolinach.

"Poszukiwacze sensu" - grupy wsparcia dla młodzieży

"Poszukiwacze sensu" to projekt młodzieżowych grup wsparcia organizowanych w szkołach średnich. 

Pomysł zrodził się po naszych badaniach kondycji psychicznej młodzieży z roku 2021 oraz w ramach małopolskiego programu logoprofilaktycznego
„Żyj z sensem” (Fundacja "Archezja"). Wyniki przebadanej grupy ponad 4 tys. uczniów z małopolski ze 140 szkół pokazały nam skale objawów depresji, uzależnienia od Internetu czy zachowań autodestrukcyjnych.

Jednym z wniosków było stworzenie grup wsparcia dla młodzieży: 

Kolejna edycja projektu jest planowana od października 2023 roku.

Szkoły Ponadpodstawowe, które są chętne do uruchomienia takich grup wsparcia są proszone o wypełnienie formularza:

https://forms.gle/GNuWFP7TTdUhcEJQ8

Więcej informacji poprzez adres mailowy:

logoterapia.krakow@gmail.com


Szkoły z terenu województwa małopolskiego chętne do wzięcia udziału w bezpłatnym badaniu kondycji psychicznej uczniów i nauczycieli mogą zgłaszać się poprzez formularz:

https://forms.gle/wp6aETXjpfX7DeHMA


Szkolenie dla prowadzących grupy wsparcia w nowej edycji odbędzie się w terminie 30 września - 1 października 2023.

Formularz zapisowy: https://forms.gle/MkuR6oCXZhrqTed99

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt mailowy: logoterapia.krakow@gmail.com

Szkoła Logoterapii i Analizy Egzystencjalnej

Ruszyły zapisy na II edycją Szkoły Logoterapii i Analizy Egzystencjalnej V. E. Frankla według koncepcji logoterapii oryginalnej w ujęciu dr Elisabeth Lukas


II edycja kursu startuje w marcu 2024 roku.


Zajęcia odbywają się raz w miesiącu od piątku (14:00) do niedzieli (17:00) w Krakowie. W każdym semestrze są to 4 zjazdy po 20 godzin.

Szkolenie można rozpocząć również w trakcie trwania studiów licencjackich lub magisterskich. 


Plan kursu:

 

Semestr I - 80 godz. teoria i warsztaty "Logoterapia jako teoria osobowości" (w tym 20 godz. Psychopatologii)

 

Semestr II - 80 godz. teoria i warsztaty "Logoterapia jako profilaktyka kryzysowa"

 

Semestr III - 80 godz. teoria i warsztaty "Logoterapia jako interwencja kryzysowa 1"

 

Semestr IV - 80  godz. teoria i warsztaty "Logoterapia jako interwencja kryzysowa 2" + "Logoterapia jako opieka medyczno-duszpasterska" czyli co powiedzieć w obliczu cierpienia, winy i śmierci 1

 

Semestr V - 80  godz. teoria i warsztaty "Logoterapia jako opieka medyczno-duszpasterska" czyli co powiedzieć w obliczu cierpienia, winy i śmierci 2

 

Po każdym semestrze 4-godzinny egzamin pisemny 


Superwizja grupowa 1 + praca pisemna - 50 godz.  

Superwizja grupowa 2 + praca pisemna - 50 godz. 

Warsztaty - 2 tygodnie - 30 godz.

Lektura i praca własna - 100 godz.


Do wyboru są dwie ścieżki kształcenia:



Koszt: 7 700 zł za rok (opłaty dokonuje się za każdy semestr, możliwość rozłożenia na raty).

 

Opcjonalnie dla chętnych (za dodatkową opłatą):

-superwizja indywidualna

-autobiografia według koncepcji E. Lukas



Oprócz 5 semestrów zajęć dodatkowo :


-superwizja grupowa 50 godz. 

-autobiografia (psychoterapia własna) według koncepcji E. Lukas - 100 godz.

-2 semestry dodatkowych zajęć wymaganych do certyfikacji państwowej - 160 godz.

(teorie rozwoju człowieka, społeczne i kulturowe uwarunkowania psychoterapii, podejścia psychoterapeutyczne, diagnoza psychoterapeutyczna).


Koszt: 7 700 zł za rok (dotyczy 3 pierwszych lat).

Cena za 4 rok szkoły zostanie podana w późniejszym terminie, ponieważ zależy od ilości uczestników na kursie. 

(opłaty dokonuje się za każdy semestr, możliwość rozłożenia na raty).


-konieczność odbycia stażu klinicznego w wymiarze 360 godzin (opłatę ustala ośrodek stażowy)

-możliwość dodatkowej superwizji indywidualnej w nurcie logoterapii (płatność indywidualna)


Przez pierwsze 3 lata wszyscy kursanci realizują ten sam program, dlatego osoby po ścieżce 3-letniej mogą na koniec 3 roku podjąć decyzję o chęci przystąpienia na 4 rok szkoły.


Opis kursu:

https://drive.google.com/file/d/1RE3dzYXEkf0tlSxJwmViV0MNGvmIiuiZ/view?usp=sharing


Tematy realizowane w I roku zajęć:

https://docs.google.com/document/d/1YW2OXs7ne6T8JujtNaM_rGNAmvpVbvMt/edit?usp=sharing&ouid=102385640167973422678&rtpof=true&sd=true

https://docs.google.com/document/d/1n736u_RkzF5ARxtdWBXBa7y1iqEEbYZx/edit?usp=sharing&ouid=102385640167973422678&rtpof=true&sd=true


Formularz zgłoszeniowy:

https://forms.gle/jdEb1NW2aFu5NuEf7

Międzyuczelniane Koło Naukowe Logoterapii

Logoprofilaktyka i pedagogika sensu

To podejścia realizowane razem z Fundacją Wspomagającą Wychowanie "Archezja" (http://archezja.pl).

sposób myślenia, który może stać się podstawą realizowania programów profilaktyczno-wychowawczych w czasach kryzysu i pandemii;

brak sensu i pustka egzystencjalna jako istotny czynnik ryzyka;

wzmacnianie potencjału, praca z wartościami (przejście od deklarowanych do realizowanych); wzmacnianie autorytetów


Logoprofilaktyka

Termin: Tomasz Gubała

Koncepcja: Tomasz Gubała, dr Roman Solecki

Pierwszy program: Tomasz Gubała, Karolina Gubała, Magdalena Słowik

Pierwszy artykuł: dr Roman Solecki

Pierwszy artykuł naukowy: dr Karolina Kmiecik-Jusięga

Pierwsze badania: dr Roman Solecki, dr Piotr Hreciński

 

Historia

Logoprofilaktyka – termin użyty po raz pierwszy przez Tomasza Gubałę (Prezes Fundacji Wspomagającej Wychowanie Archezja) w celu nazwania nurtu profilaktycznego opartego o założenia Analizy Egzystencjalnej i Logoterapii V. E. Frankla. Inspiracją do wprowadzenia terminu była rozmowa z dr Romanem Soleckim (Dyrektor Krakowskiego Instytutu Logoterapii) na temat wyników badań dotyczących kondycji psychicznej młodzieży podczas pandemii w 2021 roku i naglącej potrzeby odpowiedzi na kryzys egzystencjalny. Podczas rozmowy pojawia się również pojęcie Pedagogiki sensu, którego używa dr Roman Solecki na określenie nurtu w pedagogice, gdzie wychowanie do poczucia sensu życia staje się fundamentem pracy profilaktyczno-wychowawczej. Razem z Tomaszem Gubałą tworzą definicję Pedagogiki sensu i Logoprofilaktyki.

Autorami koncepcji logoprofilaktyki są Tomasz Gubała i Roman Solecki. Refleksję teoretyczno-badawczą nad logoprofilaktyką podejmuje Krakowski Instytut Logoterapii, natomiast realizacją w praktyce, prowadzeniem programów logoprofilaktycznych i szkoleniami logoprofilaktyków zajmuje się Fundacja Wspomagająca Wychowanie Archezja. Autorami pierwszego programu logoprofilaktycznego w Polsce są: Tomasz Gubała, Karolina Gubała i Magdalena Słowik. Pierwszy artykuł naukowy na temat nowej koncepcji logoprofilaktyki napisała dr Karolina Kmiecik-Jusięga.

Pierwszym w Polsce programem logoprofilaktycznym jest program „Żyj z sensem” Fundacji Archezja na który składają się 3 moduły: CUDER, Autorytet, Sens.  W 2022 roku zrealizowano małopolski program logoprofilaktyczny „Żyj z sensem” w ramach którego zorganizowano I Ogólnopolską Konferencję „Żyj z sensem – logoterapia jako odpowiedź na kryzys egzystencjalny człowieka” oraz przeprowadzono szeroko zakrojone badania dotyczące kondycji psychicznej młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Rekomendacją programów logoprofilaktycznych na terenie Polski zajmuje się Krakowski Instytut Logoterapii. Pierwszą rekomendację otrzymał program „Żyj z sensem”.


Definicja Logoprofilaktyki

Logoprofilaktyka to koncepcja zastosowania Analizy Egzystencjalnej i Logoterapii prof. V. E. Frankla do profilaktyki zintegrowanej, uniwersalnej, zawierająca wielowymiarową, integralną i personalistyczną wizję człowieka. Logoprofilaktyka jest  do zastosowania w zapobieganiu takim zjawiskom jak: depresja, myśli samobóje, zachowania autodestrukcyjne, uzależnienia czy pustka egzystencjalna.

Logoprofilaktyka ma na celu wspieranie młodych ludzi w budowaniu dojrzałego świata wartości i realizacji ich potrzeb egzystencjalnych, pragnień, marzeń i celów życiowych, odpowiedzialnego korzystania z wolności, dostrzegania sensu życia oraz szczęścia rozumianego jako wynik czynienia dobra i realizowania wartości, które mają potencjał sensotwórczy.

Zasadą logoprofilaktyki jest posługiwanie się nieredukcjonistyczną, wielowymiarową koncepcją ludzkiego istnienia, a także podkreślanie ludzkiej podmiotowości, zwłaszcza zdolności do autotranscendencji oraz akcentowanie wolności i odpowiedzialności człowieka ukierunkowanej na sens życia.

Założenia


Nadrzędnym celem pedagogiki sensu jest poprawa stanu zdrowia psychicznego polskiego społeczeństwa, a co za tym idzie zminimalizowanie problemu uzależnień i szeroko pojętych zachowań ryzykownych.

         Słaba kondycja psychiczna jest widoczna i odnotowana w wielu raportach dotyczących skali patologicznych zjawisk, takich jak: alkoholizm, narkomania, depresje, uzależnienia behawioralne oraz poczucie rozpaczy i samotności. Wszystkie te czynniki mogą być przyczyną zamachów samobójczych, a raport o skali tego zjawiska w Polsce jest porażający, szczególnie jeśli chodzi o ludzi młodych w czasie pandemii Covid-19. Warto dodać, że ilość zamachów samobójczych jest istotnym wskaźnikiem kondycji psychicznej społeczeństwa.

         Raport specjalny przygotowany przez Instytut Badań i Analiz działalności Jednostek Samorządu Terytorialnego pokazuje, jaki procent przyczyn śmierci w poszczególnych grupach wiekowych stanowi samobójstwo. W okresie 2016 - 2019 r. tendencja jest wzrostowa we wszystkich grupach wiekowych. Najbardziej poruszający jest procent śmierci samobójczej w grupie wiekowej 19 - 24 lat, wynosi w skali ogólnopolskiej 27 %, a w Małopolsce dochodzi do 40 %. Druga pod względem samobójstw jest grupa 25 - 29 lat i wynosi 22% wszystkich śmierci. Z tych przerażających danych oraz z obserwacji działania systemu pomocy społecznej wynika, że nie mamy efektywnego sposobu na pomaganie w sytuacjach kryzysowych.

         Szukając skutecznych rozwiązań, przyglądaliśmy się jak radzono sobie w dramatycznych kryzysach w przeszłości, czy pojawiały się rozwiązania systemowe, wykraczające poza indywidualną pomoc psychologiczną czy duchową. W analogicznej sytuacji w Austrii, w końcu lat 30 ubiegłego wieku, wręcz stuprocentową skutecznością wykazał się profesor Viktor Frankl – twórca tzw. Trzeciej Wiedeńskiej Szkoły Psychoterapii, stosując swoją autorską metodę - logoterapię. Według logoterapii, człowiek zawsze ma możliwość przekucia każdej porażki i tragedii w zwycięstwo, natomiast pomiędzy patologicznym cierpiętnictwem a ucieczką od cierpienia jest jeszcze jedna droga — odkrycie jego sensu. 

         Zdaniem V. Frankla u źródeł patologicznych zjawisk psychicznych, jak narkomania, alkoholizm, przestępczość młodocianych, depresje i zamachy samobójcze leży ostatecznie pustka życiowa i nuda, brak głębszego sensu życia, brak wyższych ideałów i celów,
a nastawienie tylko na konsumpcję i użycie, co szybko musi prowadzić do wyczerpania i przesytu życiowego. Utrata ukierunkowania na sens i wartości, czyli na świat Logosu, prowadzi do powstania pustki egzystencjalnej i frustracji, co z kolei w prostej linii wiedzie do różnych zaburzeń.

         Zwłaszcza młodzi ludzie bardzo często sięgają po złudne namiastki szczęścia, alkohol czy narkotyki wtedy, gdy stracą tę podstawową orientację na sens i wartości, gdy zagubią się w życiu i nie wiedzą jakie jest ich powołanie i sens życia, ale też go nie szukają. Działania profilaktyczne oparte o teorię Frankla, oraz antropologię adekwatną K. Wojtyły rozwijane są od lat przez naszą fundację „Archezja”. Ciągle prowadzimy ewaluację efektów tych działań i uczymy się w praktyce skutecznego działania. Dzięki doświadczeniu i bliskiej współpracy z ekspertami Krakowskiego Instytutu Logoterapii, powstała koncepcja logo-profilaktyki (Tomasz Gubała), czyli działań teoretycznie osadzonych w logoteorii V. Franklaz zastosowaniem metod logoterapii, pedagogiki przeżyć i autorskich metod, m.in. imersji w grę.

         Nasze doświadczenia w pracy profilaktyczno-wychowawczej oraz dane z ewaluacji naszych programów profilaktycznych potwierdzają potrzebę systemowego wdrożenia pedagogiki sensu (Roman Solecki) do obszaru wychowania, profilaktyki, prewencji i interwencji kryzysowej. Widzimy potrzebę lepszej koordynacji działań pomocowych, badań nad przyczynami zjawiska i interwencji kryzysowej w Polsce. W naszym kraju istnieje wiele instytucji, NGO, punktów konsultacyjnych, interwencji kryzysowej, jest wiele działań przynoszących pozytywne efekty, ale brakuje systemowej koordynacji tych działań. Te systemowe działania powinny opierać się na dostępnej, skutecznej i krótkoterminowej pracy profilaktyczno-wychowawczej opartej o naukowe podstawy, a szczególnie logoteorię, której założenia wskazują na skuteczne przeciwdziałanie słabej kondycji psychicznej naszego społeczeństwa. 

Badania naukowe


Wyniki przebadanej grupy ponad 3,5 tys. uczniów z małopolski ze 140 szkół pokazały nam skale objawów depresji, uzależnienia od Internetu czy zachowań autodestrukcyjnych. 


Badanie zawiera takie obszary jak:

- poczucie sensu życia

- uzależnienie od Internetu

- depresja

- wsparcie społeczne i autorytety

- marzenia młodych ludzi


Stworzony w ramach projektu "Żyj z sensem", czyli programu logoprofilaktycznego realizowanego przez ARCHEZJA - Fundacja Wspomagająca Wychowanie przy współpracy Krakowskiego Instytutu Logoterapii.

- Więcej o projekcie na stronie: www.zyjzsensem.pl

- Osoby chętne na szkolenia z logoprofilaktyki, które chciałyby zostać logoprofilaktykami mogą pisać na adres e-mail: profilaktyka@archezja.pl


W marcu i maju 2021 roku dr Roman Solecki i dr Piotr Hreciński podjęli szeroko zakrojone badania wśród młodzieży, dotyczące:

W badaniu w marcu wzięło udział 509 uczniów ze szkół podstawowych z województwa małopolskiego w wieku 11-16 lat.

Raport w pdf: https://drive.google.com/file/d/10bPCbiuoxbEoNIcdMs653rqoe3CgRSl6/view?usp=sharing

Szkolenia i warsztaty


Serdecznie zapraszamy na pierwsze w Polsce szkolenie logoprofilaktyczne!


- Jeśli zastanawiasz się czym jest logoprofilaktyka,

- chcesz poznać postać Viktora E. Frankla - twórcy logoterapii

- chcesz poszerzyć swój warsztat o strategie i metody logoprofilaktyczne

- a przy tym zachwycić się pięknem Ojcowskiego Parku Narodowego


TO NASZE SZKOLENIE JEST DLA CIEBIE!


Zakres tematyczny:


Szczegółowe informacje:

Data szkolenia

Miejsce szkolenia: Willa PTTK "Zosia" Złota Góra 4, 32-047 Ojców

Możliwość zgłoszeń do

Regularna cena szkolenia: 

Organizator zapewnia: nocleg, wyżywienie, materiały szkoleniowe, certyfikaty uczestnictwa


Zgłoszeń można dokonać poprzez formularz zamieszczony w poniższym linku:


lub drogą mailową na adres:

profilaktyka@archezja.pl

Gabinet Poradnictwa i Logoterapii

Obszary pracy:

Cennik:

Harmonogram dyżurów terapeutów i telefon znajdują się w zakładce Kontakt.

Logoterapeutyczna Grupa Wsparcia

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, nie radzisz sobie z codziennymi trudnościami, doświadczasz pustki, niemocy, poczucia beznadziei i utraty sensu życia, czujesz się samotny i niezrozumiany, ta grupa jest dla Ciebie. 

Uczestnictwo w grupie umożliwi Ci:

Czas trwania: 

1,5 godziny

Kiedy

Od października 2023

Środa 18:00-19:30 

Gdzie: 

ul. św. Jana 3/5 (na domofonie 42, II piętro)

Obszary pracy:

Cennik:

Kontakt: 

Formularz zgłoszeniowy:

https://forms.gle/ugiFVJ9mcJoUceVTA

O przyjęciu do grupy decyduje terapeuta prowadzący po wstępnej kwalifikacji.

Copyright © 2022 Krakowski Instytut Logoterapii. Wszystkie prawa zastrzeżone.