Z radością dzielimy się niezwykłą wiadomością – w 2025 roku na deskach teatru wystawimy po raz pierwszy w Polsce sztukę teatralną autorstwa Viktora Frankla!
„Synchronizacja w Birkenwald” to poruszająca opowieść, w której Sokrates, Kant i Spinoza przenoszą się w realia obozów koncentracyjnych, by zmierzyć się z odwiecznymi pytaniami o zło, cierpienie i sens życia. Ich dialogi, pełne emocji i filozoficznych sporów, odkrywają esencję ludzkiej wolności i odpowiedzialności, prowokując widzów do głębokiej refleksji.
Premiera zaplanowana jest na 27 wrzesień 2025 w Kinie Kijów w Krakowie, a już wcześniej będziecie mogli zobaczyć pokazy przedpremierowe.
Najbliższy spektakl 17 maja, więcej szczegółów i zakup biletów na stronie:
https://www.spektakl-frankl.pl/strona-g%C5%82%C3%B3wna
Aby jednak ta wyjątkowa produkcja mogła być dalej zrealizowana, potrzebujemy Waszego wsparcia!
Link do zbiórki znajdziecie tutaj:
https://zrzutka.pl/z/sztukafrankla
grupa wsparcia dla osób cierpiących i przewlekle chorych
grupa wsparcia dla rodziców po stracie dziecka w wyniku samobójstwa
grupa wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych i chorych przewlekle
1) Krakowski Instytut Logoterapii rozpoczyna nabór do Logoterapeutycznej grupy wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami.
Do udziału w grupie wsparcia z elementami psychoedukacji oraz Logoterapii zapraszamy rodziców dzieci
z niepełnosprawnościami lub trudnościami.
Spotkania będą odbywały się w co drugi czwartek w godzinach 18:00 - 20:00 w sali na ul. Franciszkańskiej 3.
Zapisy pod linkiem:
https://forms.gle/SMegWbmF2RRysxrx6
Kontakt: violaka@gmail.com
2) Krakowski Instytut Logoterapii rozpoczyna nabór do Logoterapeutycznej grupy wsparcia dla osób przewlekle chorych i cierpiących, ich rodzin i bliskich.
Spotkania będą odbywały się co drugą środę w godzinach 18:00 - 20:00 w sali przy kościele Kapucynów przy ul. Loretańskiej 11 w Krakowie. Grupa rusza 6 listopada 2024.
Zapisy:
email: logogrupywsparcia@gmail.com
Tel: 604 542 279 po godz.16.00 (Monika)
Tel. 731 771 927 po godz.16.00 (Ola)
3) Grupa wsparcia dla rodziców po stracie dziecka w wyniku samobójstwa zaprasza na regularne spotkania w Krakowie.
Spotkania odbywają się dwa razy w miesiącu, co drugi piątek, o godzinie 18.00, przy ul. Wójtowskiej 3/32. Zajęcia prowadzi Paweł Gozdek, psychotraumatolog i logoterapeuta Krakowskiego Instytutu Logoterapii oraz Zofia Smęda, mama.
Jest to bezpieczna przestrzeń, w której rodzice mogą dzielić się swoimi przeżyciami, otrzymywać wsparcie emocjonalne oraz znajdować zrozumienie wśród osób, które doświadczyły podobnej straty.
Kolejne spotkanie odbędzie się 8 listopada 2024 r. Prosimy o wcześniejszy kontakt.
Zofia – 606 46 18 04
Paweł – 607 088 917
Pomysł zrodził się po naszych badaniach kondycji psychicznej młodzieży z roku 2021 oraz w ramach małopolskiego programu logoprofilaktycznego
„Żyj z sensem” (Fundacja "Archezja"). Wyniki przebadanej grupy ponad 4 tys. uczniów z małopolski ze 140 szkół pokazały nam skale objawów depresji, uzależnienia od Internetu czy zachowań autodestrukcyjnych.
Jednym z wniosków było stworzenie grup wsparcia dla młodzieży:
grupy mają charakter otwarty, są bezpłatne i każdy uczeń może do nich dołączyć;
spotykają się na terenie szkoły, po zajęciach lekcyjnych uczniów;
spotkanie trwa 60-90 minut, odbywa się raz w tygodniu przez okres jednego semestru lub roku szkolnego;
prowadzącymi są przeszkoleni studenci pedagogiki/psychologii od III roku studiów oraz osoby po studiach;
grupy realizują program "Drogowskazy do Sensu" opracowany przez Krakowski Instytut Logoterapii;
Kolejna V edycja projektu jest planowana od września 2025 roku.
Szkoły Ponadpodstawowe, które są chętne do uruchomienia takich grup wsparcia są proszone o wypełnienie formularza: https://forms.gle/8xRYQQrQBB8Z7QbB8
Szkolenie dla prowadzących grupy wsparcia w nowej edycji odbędzie się 10-11 maja (sobota-niedziela), w godzinach 9:00-16:00.
Formularz zapisowy: https://forms.gle/TJmPwKUaXacU3add8
Więcej informacji poprzez adres mailowy:
Osoba do kontaktu:
Patryk Iwaniec 535 072 332
*Projekt dofinansowany ze środków Agencji Rozwoju Przemysłu
Krakowski Instytut Logoterapii prowadzi szkołę logoterapii oryginalnej według koncepcji prof. Elisabeth Lukas, bazując na niezmienionej antropologii i filozofii prof. V. E. Frankla.
Kolejna edycja jest planowana od roku 2026.
Zapisy dla chętnych:
https://forms.gle/6Rfo2dCARLPYjubD7
Program Szkoły Logoterapii i Analizy Egzystencjalnej KIL
https://drive.google.com/file/d/1uF8iV6DFVIBRz7yjtLuu8b8EBF3uBS5e/view?usp=sharing
Kadra Szkoły Psychoterapii w nurcie Logoterapii Krakowskiego Instytutu Logoterapii:
Prof. dr hab. n. med. Tadeusz Pietras – logoterapeuta, psycholog, psychiatra, psychoterapeuta
Prof. Alexander Batthyány – filozof, kognitywista, badacz logoterapii, Dyrektor Viktor Frankl Institute
Dr hab. Krzysztof Gąsior – psycholog, specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta, superwizor
Dr hab.n. med. Mariusz Furgał – psychiatra, psychoterapeuta, superwizor PTP
Dr hab. Aleksander Posacki – filozof, teolog, badacz myśli V. E. Frankla
Dr n. med. Łukasz Cichocki – psychiatra, psychoterapeuta
Dr n. med. Krzysztof Walczewski – psychiatra, psychoterapeuta, superwizor PTP
Dr n. med. Mariusz Kokodyński - psychiatra, psychoterapeuta
Dr Wanda Badura-Madej – psycholog kliniczna, psychotraumatolog, interwent kryzysowy
Dr Piotr Szczukiewicz – logoterapeuta, psycholog, psychoterapeuta, superwizor
Dr Krzysztof Ciepliński – psycholog, psychoterapeuta, terapeuta psychodramy
Dr Dariusz Perszko - psycholog, psychoterapeuta
Dr Mariusz Gajewski - psycholog, seksuolog, psychoterapeuta
Dr Rafał Szykuła - logoterapeuta, psychoterapeuta, superwizor
Dr Roman Solecki – logoterapeuta, psychoterapeuta, superwizor
Dr Jolanta Kraśniewska – logoterapeutka, instruktor terapii integralnej, mediator, superwizor poradnictwa logoterapeutycznego
Dr Anetta Ocytko – logoterapeutka, terapeutka TSR, superwizor poradnictwa logoterapeutycznego
Dr Kasper Sipowicz - logoterapeuta, pedagog specjalny, terapeuta zajęciowy
Dr Paweł Cyrek – fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej
Lek. med. Artur Mnich – psychiatra, logoterapeuta, psychoterapeuta systemowy, superwizor
Mgr Michał Kuś – logoterapeuta, psycholog, psychoterapeuta, superwizor
Mgr Paweł Gozdek – logoterapeuta, psychotraumatolog
Mgr Jan Szymula - psychoterapeuta, arteterapeuta
Tomasz Gubała – logoterapeuta, logoprofilaktyk
Zapraszamy do niego wszystkich studentów (zwłaszcza kierunków: psychologia, pedagogika, medycyna, praca socjalna, nauki o rodzinie, pielęgniarstwo, filozofia, teologia, socjologia) zainteresowanych logoterapią oraz postacią i twórczością Viktora E. Frankla.
Koło Naukowe Logoterapii ma charakter międzyuczelniany, spotkania odbywają się 2 razy w miesiącu.
Zgłoszenia do koła: https://forms.gle/fK4tWhYuUFHhb3MY8
Kontakt: logoterapia.krakow@gmail.com
uczniowie szkoła podstawowa : 4 tys. uczniów (pobierz)
https://drive.google.com/file/d/1wim4sU64IIcGZ6W0y-Mek2Ukrqe2LFhM/view?usp=sharing
uczniowie szkoła ponadpodstawowa : 7 tys. uczniów (pobierz)
https://drive.google.com/file/d/1zzr8WnoKoG-FjgUJDhBZiRET3bPBMj6Y/view?usp=sharing
nauczyciele szkoła podstawowa i ponadpodstawowa: 1,7 tys. nauczycieli (pobierz)
https://drive.google.com/file/d/1ywg3laJvN9j3XnV8FumW5Ev0O5Ym9Lqx/view?usp=sharing
Wyniki przebadanej grupy ponad 3,5 tys. uczniów z małopolski ze 140 szkół pokazały nam skale objawów depresji, uzależnienia od Internetu czy zachowań autodestrukcyjnych.
Badanie zawiera takie obszary jak:
- poczucie sensu życia
- uzależnienie od Internetu
- depresja
- wsparcie społeczne i autorytety
- marzenia młodych ludzi
Stworzony w ramach projektu "Żyj z sensem", czyli programu logoprofilaktycznego realizowanego przez ARCHEZJA - Fundacja Wspomagająca Wychowanie przy współpracy Krakowskiego Instytutu Logoterapii.
- Więcej o projekcie na stronie: www.zyjzsensem.pl
trudności epidemii
poczucia sensu życia
depresji
uzależnienia od Internetu
relacji w rodzinie
post-traumatycznego wzrostu
wartości
W badaniu w marcu wzięło udział 509 uczniów ze szkół podstawowych z województwa małopolskiego w wieku 11-16 lat.
Raport w pdf: https://drive.google.com/file/d/10bPCbiuoxbEoNIcdMs653rqoe3CgRSl6/view?usp=sharing (pobierz)
• sposób myślenia, który może stać się podstawą realizowania programów profilaktyczno-wychowawczych w czasach kryzysu i pandemii;
• brak sensu i pustka egzystencjalna jako istotny czynnik ryzyka;
• wzmacnianie potencjału, praca z wartościami (przejście od deklarowanych do realizowanych); wzmacnianie autorytetów
Logoprofilaktyka
Termin: Tomasz Gubała
Koncepcja: Tomasz Gubała, dr Roman Solecki
Pierwszy program: Tomasz Gubała, Karolina Gubała, Magdalena Słowik
Pierwszy artykuł: dr Roman Solecki
Pierwszy artykuł naukowy: dr Karolina Kmiecik-Jusięga
Pierwsze badania: dr Roman Solecki, dr Piotr Hreciński
Historia
Logoprofilaktyka – termin użyty po raz pierwszy przez Tomasza Gubałę (Prezes Fundacji Wspomagającej Wychowanie Archezja) w celu nazwania nurtu profilaktycznego opartego o założenia Analizy Egzystencjalnej i Logoterapii V. E. Frankla. Inspiracją do wprowadzenia terminu była rozmowa z dr Romanem Soleckim (Dyrektor Krakowskiego Instytutu Logoterapii) na temat wyników badań dotyczących kondycji psychicznej młodzieży podczas pandemii w 2021 roku i naglącej potrzeby odpowiedzi na kryzys egzystencjalny. Podczas rozmowy pojawia się również pojęcie Pedagogiki sensu, którego używa dr Roman Solecki na określenie nurtu w pedagogice, gdzie wychowanie do poczucia sensu życia staje się fundamentem pracy profilaktyczno-wychowawczej. Razem z Tomaszem Gubałą tworzą definicję Pedagogiki sensu i Logoprofilaktyki.
Autorami koncepcji logoprofilaktyki są Tomasz Gubała i Roman Solecki. Refleksję teoretyczno-badawczą nad logoprofilaktyką podejmuje Krakowski Instytut Logoterapii, natomiast realizacją w praktyce, prowadzeniem programów logoprofilaktycznych i szkoleniami logoprofilaktyków zajmuje się Fundacja Wspomagająca Wychowanie Archezja. Autorami pierwszego programu logoprofilaktycznego w Polsce są: Tomasz Gubała, Karolina Gubała i Magdalena Słowik. Pierwszy artykuł naukowy na temat nowej koncepcji logoprofilaktyki napisała dr Karolina Kmiecik-Jusięga.
Pierwszym w Polsce programem logoprofilaktycznym jest program „Żyj z sensem” Fundacji Archezja na który składają się 3 moduły: CUDER, Autorytet, Sens. W 2022 roku zrealizowano małopolski program logoprofilaktyczny „Żyj z sensem” w ramach którego zorganizowano I Ogólnopolską Konferencję „Żyj z sensem – logoterapia jako odpowiedź na kryzys egzystencjalny człowieka” oraz przeprowadzono szeroko zakrojone badania dotyczące kondycji psychicznej młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Rekomendacją programów logoprofilaktycznych na terenie Polski zajmuje się Krakowski Instytut Logoterapii. Pierwszą rekomendację otrzymał program „Żyj z sensem”.
Definicja Logoprofilaktyki
Logoprofilaktyka to koncepcja zastosowania Analizy Egzystencjalnej i Logoterapii prof. V. E. Frankla do profilaktyki zintegrowanej, uniwersalnej, zawierająca wielowymiarową, integralną i personalistyczną wizję człowieka. Logoprofilaktyka jest do zastosowania w zapobieganiu takim zjawiskom jak: depresja, myśli samobóje, zachowania autodestrukcyjne, uzależnienia czy pustka egzystencjalna.
Logoprofilaktyka ma na celu wspieranie młodych ludzi w budowaniu dojrzałego świata wartości i realizacji ich potrzeb egzystencjalnych, pragnień, marzeń i celów życiowych, odpowiedzialnego korzystania z wolności, dostrzegania sensu życia oraz szczęścia rozumianego jako wynik czynienia dobra i realizowania wartości, które mają potencjał sensotwórczy.
Zasadą logoprofilaktyki jest posługiwanie się nieredukcjonistyczną, wielowymiarową koncepcją ludzkiego istnienia, a także podkreślanie ludzkiej podmiotowości, zwłaszcza zdolności do autotranscendencji oraz akcentowanie wolności i odpowiedzialności człowieka ukierunkowanej na sens życia.
Założenia
Logoprofilaktyka to sposób myślenia, który jest podstawą realizowania programów profilaktyczno-wychowawczych, szczególnie w czasach kryzysu, pandemii czy wojny
brak sensu i pustka egzystencjalna jest istotnym czynnikiem ryzyka prowadzącym do zachowań ryzykownych, zwłaszcza myśli samobójczych, depresji i uzależnień
poczucie sensu życia jest dominującym czynnikiem chroniący
podejście salutogenetyczne, czyli wzmacnianie potencjału dziecka i rodzica
praca z celami i wartościami (przejście od deklarowanych do realizowanych);
wzmacnianie prawdziwych autorytetów
wzmacnianie zdolności diagnostycznych (rodziców i nauczycieli) oraz autodiagnostycznych dzieci i młodzieży,
uruchamianie refleksyjności w wymiarze noetycznym (duchowym)
tworzenie logoterapeutycznych grup wsparcia „Poszukiwacze sensu”
Nadrzędnym celem pedagogiki sensu jest poprawa stanu zdrowia psychicznego polskiego społeczeństwa, a co za tym idzie zminimalizowanie problemu uzależnień i szeroko pojętych zachowań ryzykownych.
Słaba kondycja psychiczna jest widoczna i odnotowana w wielu raportach dotyczących skali patologicznych zjawisk, takich jak: alkoholizm, narkomania, depresje, uzależnienia behawioralne oraz poczucie rozpaczy i samotności. Wszystkie te czynniki mogą być przyczyną zamachów samobójczych, a raport o skali tego zjawiska w Polsce jest porażający, szczególnie jeśli chodzi o ludzi młodych w czasie pandemii Covid-19. Warto dodać, że ilość zamachów samobójczych jest istotnym wskaźnikiem kondycji psychicznej społeczeństwa.
Raport specjalny przygotowany przez Instytut Badań i Analiz działalności Jednostek Samorządu Terytorialnego pokazuje, jaki procent przyczyn śmierci w poszczególnych grupach wiekowych stanowi samobójstwo. W okresie 2016 - 2019 r. tendencja jest wzrostowa we wszystkich grupach wiekowych. Najbardziej poruszający jest procent śmierci samobójczej w grupie wiekowej 19 - 24 lat, wynosi w skali ogólnopolskiej 27 %, a w Małopolsce dochodzi do 40 %. Druga pod względem samobójstw jest grupa 25 - 29 lat i wynosi 22% wszystkich śmierci. Z tych przerażających danych oraz z obserwacji działania systemu pomocy społecznej wynika, że nie mamy efektywnego sposobu na pomaganie w sytuacjach kryzysowych.
Szukając skutecznych rozwiązań, przyglądaliśmy się jak radzono sobie w dramatycznych kryzysach w przeszłości, czy pojawiały się rozwiązania systemowe, wykraczające poza indywidualną pomoc psychologiczną czy duchową. W analogicznej sytuacji w Austrii, w końcu lat 30 ubiegłego wieku, wręcz stuprocentową skutecznością wykazał się profesor Viktor Frankl – twórca tzw. Trzeciej Wiedeńskiej Szkoły Psychoterapii, stosując swoją autorską metodę - logoterapię. Według logoterapii, człowiek zawsze ma możliwość przekucia każdej porażki i tragedii w zwycięstwo, natomiast pomiędzy patologicznym cierpiętnictwem a ucieczką od cierpienia jest jeszcze jedna droga — odkrycie jego sensu.
Zdaniem V. Frankla u źródeł patologicznych zjawisk psychicznych, jak narkomania, alkoholizm, przestępczość młodocianych, depresje i zamachy samobójcze leży ostatecznie pustka życiowa i nuda, brak głębszego sensu życia, brak wyższych ideałów i celów,
a nastawienie tylko na konsumpcję i użycie, co szybko musi prowadzić do wyczerpania i przesytu życiowego. Utrata ukierunkowania na sens i wartości, czyli na świat Logosu, prowadzi do powstania pustki egzystencjalnej i frustracji, co z kolei w prostej linii wiedzie do różnych zaburzeń.
Zwłaszcza młodzi ludzie bardzo często sięgają po złudne namiastki szczęścia, alkohol czy narkotyki wtedy, gdy stracą tę podstawową orientację na sens i wartości, gdy zagubią się w życiu i nie wiedzą jakie jest ich powołanie i sens życia, ale też go nie szukają. Działania profilaktyczne oparte o teorię Frankla, oraz antropologię adekwatną K. Wojtyły rozwijane są od lat przez naszą fundację „Archezja”. Ciągle prowadzimy ewaluację efektów tych działań i uczymy się w praktyce skutecznego działania. Dzięki doświadczeniu i bliskiej współpracy z ekspertami Krakowskiego Instytutu Logoterapii, powstała koncepcja logo-profilaktyki (Tomasz Gubała), czyli działań teoretycznie osadzonych w logoteorii V. Franklaz zastosowaniem metod logoterapii, pedagogiki przeżyć i autorskich metod, m.in. imersji w grę.
Nasze doświadczenia w pracy profilaktyczno-wychowawczej oraz dane z ewaluacji naszych programów profilaktycznych potwierdzają potrzebę systemowego wdrożenia pedagogiki sensu (Roman Solecki) do obszaru wychowania, profilaktyki, prewencji i interwencji kryzysowej. Widzimy potrzebę lepszej koordynacji działań pomocowych, badań nad przyczynami zjawiska i interwencji kryzysowej w Polsce. W naszym kraju istnieje wiele instytucji, NGO, punktów konsultacyjnych, interwencji kryzysowej, jest wiele działań przynoszących pozytywne efekty, ale brakuje systemowej koordynacji tych działań. Te systemowe działania powinny opierać się na dostępnej, skutecznej i krótkoterminowej pracy profilaktyczno-wychowawczej opartej o naukowe podstawy, a szczególnie logoteorię, której założenia wskazują na skuteczne przeciwdziałanie słabej kondycji psychicznej naszego społeczeństwa.
Na ten moment brak terminów najbliższych warsztatów
Osoby chętne na szkolenia z logoprofilaktyki, które chciałyby zostać logoprofilaktykami mogą pisać na adres e-mail: profilaktyka@archezja.pl
kryzysy egzystencjalne
traumy
depresja
zaburzenia lękowe
nerwica natręctw
autoagresja
fobie społeczne
Copyright © 2022-2024 Krakowski Instytut Logoterapii. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Powyżej oznaczone inicjatywy i formy działalności Fundacji Krakowski Instytut Logoterapii pozostają pod ochroną prawną w pełnym zakresie, przy jednoczesnym poszanowaniu praw innych osób, współpracujących
z Fundacją. Jakiekolwiek wykorzystywanie oznaczonych inicjatyw i form działalności, a w szczególności wykorzystywanie nazw powyższych inicjatyw, ich formy oraz prezentacji wizualnej informującej o inicjatywie, kierowanej do ogółu, bez pisemnej zgody Fundacji, jest niedozwolone.